Integrált Önkormányzati Térinformatikai Rendszer
Önkormányzati Hírlevél
Hírlevelünk célja, hogy partnereinket rendszeresen tájékoztassuk a GISPÁN®-nal kapcsolatos hírekről.
Az ingatlanvagyon-kataszter 2004. évi statisztika elkészítése a téma a GISPÁN® Suliban 2005. február 22-én.
Tartalomjegyzék
2005. január

1.

Híreink

Újdonság a hírlevélben

  Új GISPÁN verzió - 2005R10000
  Folytatódik a GISPÁN Suli
  Ingatlanvagyon-kataszteri adatellenőrzés
  Szakmérnöki tanfolyam felhívás

2.

Rendezvények

GISPÁN Suli következő időpontjai
Önkormányzati konferenciák a RODIN Kft rendezésében

3.

Újdonságok a GISPÁN-ban

4.

Közeljövőre tervezett fejlesztések

5.

Alrendszerek verziószámai

6.

GISPÁN interjú

 

1. Híreink

Újdonság a hírlevélben

A jövőben hírlevelünk néhány számában megtalálható lesz egy-egy ügyfelünkkel készített interjú is. Régebbi ügyfeleink megosztják a GISPÁN® bevezetése és alkalmazása során szerzett tapasztalataikat, a rendszerről kialakult véleményüket. Ez érdekes és hasznos segítség lehet az azonos feladatok és problémák előtt álló Hivatalok számára.

Jelen hírlevelünkben interjút olvashatnak Dr. Horváth Csabával, Óbuda-Békásmegyer Polgármesteri Hivatal Informatikai Irodájának ügyosztályvezetőjével.


Új GISPÁN® verzió- 2005R10000

Megjelent az idei első GISPÁN® release verzió, mely a következő alrendszerekben tartalmaz változásokat: Bérlemény hasznosítás, Építéshatóság, Iktató, Ingatlanvagyon-kataszter, Vagyon analitika. Az új verzió minden követés-támogatással rendelkező ügyfelünk részére ingyenesen hozzáférhető.

Részletek az Újdonságok a GISPÁN-ban pont alatt


Folytatódik a GISPÁN® Suli

Az idén is a megszokott rendszerességgel folytatódik a GISPÁN® Suli, minden hónap utolsó keddjén, központi oktatást tartunk az aktuális újdonságokról, vagy egy-egy alrendszerről. A GISPÁN® Suli minden, a követés-támogatási szolgáltatásunkat igénybe vevő partnerünk munkatársai számára ingyenes, csupán előzetes jelentkezést kérünk az oktatótermi férőhelyek és a szintén ingyenes büfé ebéd biztosítása érdekében.

Válassza ki melyik téma érdekli, és jelentkezzen! Következő időpontok a Rendezvények pont alatt


Ingatlanvagyon-kataszteri adatellenőrzés

A november 30-i GISPÁN® Suliban minden jelenlévő ügyfelünknek átadtuk a statisztikai előellenőrző által elkészített tételes hibalistát, mely a statisztika teljes adattartalmára vonatkozik. Az ellenőrzők 424 féle képpen vizsgálják az adatbázist, volt ahol tízezres listát eredményeztek. A listán jelzésre kerültek az egyes önkormányzatok egyedi adatkezeléséből keletkező eltérések is. Termékmenedzsereink ezt követően helyszínen segítettek a tömegesen adatbázisból javítható hibák megoldásában, ezzel a hibaszám töredékére csökkent. Felhasználóink nagy segítségként értékelték a kapott listákat, a többség már hozzákezdett, és van olyan ügyfelünk, aki már végzett is a hibák javításával. A statisztika sikeres elkészítése érdekében folyamatosan támogatjuk ügyfeleinket.

További segítségként február 22-én a GISPÁN Suliban az ingatlanvagyon kataszter 2004. évi statisztika elkészítése a téma!


Szakmérnöki tanfolyam felhívás

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Építőmérnöki Karának Általános és felsőgeodézia tanszéke felvételt hirdet a 2005 februárban induló, 5 féléves Geodéziai és térinformatikai szakirányú továbbképzési szak (szakmérnök-képzés) alábbi ágazataira:

  • Építőipari geodéziai ágazat
  • GPS-navigációs ágazat
  • Térinformatikai ágazat.

    A jelentkezés határideje: 2005. február 11.
    A képzéssel kapcsolatos információk (jelentkezési felhívás, jelentkezési lap, előzetes tanterv, stb.) elérhetők a tanszék honlapján: http://www.geod.bme.hu/szakm

    2. Rendezvények

    GISPÁN® Suli következő időpontja

    2005. február 22. - Ingatlanvagyon-kataszter 2004. évi statisztika elkészítése

    • Ingatlanvagyon-kataszteri funkciók ismertetése:
      • betétlapok tölthetősége (önkormányzati tulajdon, tulajdoni hányad, vagyoni hovatartozás, forgalomképesség, stb.),
      • nyomtatások,
      • betétlap statisztika,
      • adatbázis karbantartás.
    • A statisztikai előellenőrzések futtatása.
    • A statisztika futtatása - generálás, nyomtatás, kiírás TXT-be, ellenőrzés futtatása.
    • A statisztika kapcsán a változások vezetése a GISPÁN®-ban.
    • Vagyonleltár funkció.

    Az oktatások helyszíne: KSZKI oktatóterem, Budapest III. kerület, Folyamőr u. 22.

    Előzetes jelentkezés szükséges!
    Kérjük, mielőbb jelezze részvételi igényét e-mailben vagy központi telefonszámunkon (1/316-0506), a rendelkezésre álló helyeket a jelentkezők beérkezési sorrendjében töltjük fel!

    Ha a fenti témákon kívül szeretne valamilyen oktatáson részt venni, kérjük jelezze témaigényét e-mailben, vagy telefonon a Rudas&Karig Kft. (1) 316-0506-os számán.

    Önkormányzati konferenciák a RODIN Kft. rendezésében

    Cégünk partneri kapcsolatban áll az önkormányzati területen színvonalas szakmai konferenciákat szervező RODIN Kft.-vel.

    A következő időszak közigazgatási rendezvényei:

    2005. január 27. Az államháztartási törvény változásai a 217-es kormányrendelet változásai kincstári egyeztetési feladatok Szamkó Józsefné
    2005. január 27. Az önkormányzatok belkereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos feladatai Dr. Drábik László, Koltányi Károlyné, Widder Ferenc, Dr. Szűcs András
    2005. február 1. Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer aktualitásai Dr. Weidlich Edit, Bécsy Etelka, Szamkó Józsefné
    2005. február 3. A szabálysértési eljárás új önkormányzati feladatai 2005-ben Dr. Papp László, Dr. Kovalik Pál
    2005. február 8. A számviteli törvény 2005. évi változásai

    Dr. Kerekes Anikó

    2005. február 22. Kinevezéstől a felmentésig Dr. Berke Gyula

    3. Újdonságok a GISPÁN®-ban

    Bérlemény hasznosítás

    • Kerekítések javítása.
    • Új mezők és formai változások a Bérlemény adatlapon:
      • Utolsó felmérés eredményéből megjelennek a következő adatok: felmérés dátuma, szoba szám, félszoba szám, komfort fok., vízóra.
      • Megjelennek az aktuális hasznosítás alapdíj kategória, díjkedvezmények, össz. díjkedvezmény, díjmódosító megnevezés, szorzó, fizetendő díj adatok.
      • Új felmérés nyomógomb jelenik meg, amely felhozza az utolsó felmérés adatlapját módosításra, majd új felmérésként menti el.
      • Alapbérleti díj változások listablokk lekerült az űrlapról.
      • Maximális díjkedvezmény lekerült az űrlapról.
    • Új mezők és formai változások a Hasznosítás adatlapon:
      • Utolsó felmérés eredményéből megjelennek a következő adatok: felmérés dátuma, szoba szám, félszoba szám, komfort fok., vízóra.
      • Új felmérés nyomógomb jelenik meg, amely felhozza az utolsó felmérés adatlapját módosításra, majd új felmérésként menti el.
    • A 0 Ft bérleti díjjal rendelkező hasznosítások adatlap megnyitásának javítása.

    Építéshatóság

    • Integrált vagy integráció nélküli működési mód választható az Iktató alrendszerrel, a rendszerparaméterbeli beállítás szerint.
    • Az iktatási alapadatok automatikusan megjelennek az Ügy adatlapon.
    • A dokumentumok és mellékletek egységes nyilvántartása.
    • Értesítendő szomszédok gyűjtése térkép alapján.
    • Korábbi értesített lista előhívható, felhasználható.

    Iktató

    • Iratgeneráláskor a file név szerkezete: <iktatókönyv>-<főszám>_<alszám>_<tárgyév>@<irat ID>.DOC.
    • Megjelenik az 'Iratkezelés' főmenüpont, és az 'Iktatás' főmenüpont alól az 'Iratkezelés' főmenüpont alá kerül az 'Ügyiratpótlás' menüpont.
    • Főszámos ügy adatlap:
      • A 'Tárgytípus' mező Iktató adminisztrátor joggal mindig szerkeszthető.
      • Az 'Altárgytípus' választólistában a mezők sorrendje: Megnevezés, Kód.
      • Az 'Elintézési idő' választólistában a mezők sorrendje: Megnevezés, Nap, Kód.
      • Az Iratok blokkban a 'Rögzítés időpont' mező helyére a 'Megnevezés' mező került be.
      • A 'Lezárás' folyamatában megvizsgálja a határozattal záruló iratokat, hogy tartoznak-e hozzájuk hatósági statisztikák.
      • Az 'Ügyiratpótlás' fül új neve: 'Iratkezelés', ide került át a 'Felülvizsgálat' jelölőnégyzet, valamint a 'Határidőbe helyezés oka' és a 'Felülvizsgálati dátum' mezők.
    • Irat listán megjelenik a 'Tárgytípus kód' mező.
    • Irat adatlap:
      • Az 'Alapadatok' fülön az Irattípus és az Irat fajta a bal oldalra került.
      • Az 'Alapadatok' fülön az Ügyintéző és a Szervezeti egység a jobb oldalra került.
      • Az 'Iratgenerálás' keret átkerült a 'Melléklet' fülre.
      • Megjelenik a 'Csatolt állomány' mező.
      • A 'Lezárás' folyamatában megvizsgálja ha határozattal zárul az irat, hogy tartozik-e hozzá hatósági statisztika.

    Ingatlanvagyon-kataszter

    • Borító adatlapra felkerült az Ingatlan terület mező.
    • U2 összegző lapon az U09 mezők összegzésének javítása.
    • Intézményi lapokon az N09, N11-es mezők felösszegzése javítható kézzel.
    • Külterület, közterület azonosító felkerült az összes riportra.
    • Vagyonkezelő, szolgáltató felkerült a Vagyonleltár riportra.

    Vagyon analitika

    • Leltár funkció beépítése.
    • A 'Könyvelés' alatt megjelenik a 'Leltár' menüpont.
    • A 'Rendszeradminisztráció' alatt megjelenik a 'Számlaszámok újraszámítása' menüpont.
    • Az 'Egyedi nyilvántartó lapok listája' új neve 'Egyedi nyilvántartó lapok megadott napon'.

    A kifejlesztett új programverziókat minden követés-támogatási szolgáltatásunkban részt vevő felhasználónk minden további díj vagy költség felszámítása nélkül megkapja.

    4. Közeljövőre tervezett GISPÁN® fejlesztések

    Ingatlanvagyon-kataszter alrendszer fejlesztése

    • Szorosabb integráció a Vagyon analitikával, melynek keretében áttekintést nyújtunk a Kataszteri adatlapokról a Vagyon analitikai kartonok felé.
    • Különböző listázási funkciók kerülnek beépítésre, ahol a Kataszteri adatok mellett a Vagyon analitikai adatok is megjelennek.

    Építéshatósági alrendszer fejlesztése

    • Kiadott engedélyek térképi felvezetése.
    • Bírságnyilvántartás beépítése.
    • Műszaki adatbázis építés a Megszűnési jelentések és Részletező használatbavételi jelentések adattartalma alapján.

    Az új funkciók fejlesztési tervét felhasználóink igényei alapján állítjuk össze. Folyamatosan várjuk felhasználóink észrevételeit, javaslatai, igényeit!

    5. GISPÁN® alrendszerek verziószámai

    Általános funkciókészlet

    1.20.04

    Ingatlan nyilvántartás

    2.57.01

    Pályázatkezelés

    2.09.01

    Keretrendszer

    2.07.01

    Útnyilvántartás

    2.06.00

    Bérlemény hasznosítás

    2.16.09

    Közterület és címnyilvántartás

    2.22.00

    Építmény műszaki nyilvántartás

    2.10.00

    Szerzés - elidegenítés

    2.10.01

    Partner alrendszer

    2.58.03

    Építéshatóság

    2.53.00

    Beruházás - karbantartás

    2.04.02

    Jogosultsági alrendszer

    2.08.01

    Városrendezés

    2.28.00

    Ingatlanvagyon-kataszter

    2.16.06

    Rajzi alrendszer

    2.04.00

    Zöldterület kataszter

    1.01.00

    Vagyon analitika

    1.26.00

    Iktató

    1.37.00

    Környezetvédelem

    1.11.03

    Bevételi analitika

    2.05.00

    Ingatlantörzs

    2.14.00

    Szabálysértés

    2.00.01

    Könyvelés

    2.06.01

    Ha az Ön GISPÁN® rendszerében nem ezek a verziószámok szerepelnek, akkor kérjük jelezze frissítési igényét ügyfélszolgálatunkon.

    6. GISPÁN® interjú

    Interjú Dr. Horváth Csabával, Óbuda-Békásmegyer Polgármesteri Hivatal Informatikai Irodájának ügyosztályvezetőjével

    - Érdekes előzménye van a III. kerületi térinformatikai rendszer kiépülésének! Beszéljen a kezdetekről!
    - A térinformatikai rendszer lényegi változása 1998-ra tehető. Azt megelőzően is volt az önkormányzatnál egy a Stuart cég által kifejlesztett térinformatikai rendszer, de akkor még csak a Vagyonkataszter nyilvántartást vitték térképi támogatással számítógépre. 1998-ban változott az Önkormányzat felfogása abba az irányba, hogy egy egységes térinformatikai rendszerben kell összefogni az összes olyan tevékenységi területet, ahol térképi alkalmazás szükséges. Ekkor döntött a Hivatal a Rudas & Karig Kft. rendszere mellett.
    - Milyen alrendszereket vezettek be, és mennyit használnak közülük?
    - Több alrendszert vezettünk be, mint amit jelenleg használunk. Ennek oka, hogy eddig még nem minden alrendszer adatbázisát tudtuk feltölteni. A bevezetett alrendszerek közül az Ingatlanvagyon-kataszter, a Vagyon analitika, a Közterület- és címnyilvántartó, az Ingatlantörzs, a Partnernyilvántartó és a térképi felület áll napi használatban. Az Építéshatósági és az Útnyilvántartó alrendszer adatfeltöltésre vár. A Környezetvédelmi és a Zöldterület-kataszter alrendszer bevezetését az idei évre tervezzük. Folyamatosan bővítjük a felhasználói kört is, ennek eredményeképpen a kezdeti tíz számítógéphez képest, ma több mint ötven munkaállomáson használjuk a GISPÁN
    ®-t.
    - Volt valamilyen különleges kérésük a rendszer kiépítése során?
    - Külön kérésünk volt, hogy az 1998 előtt elkészült digitális térképek, illetve az erre épülő Vagyonkataszteri nyilvántartás átkerüljön a GISPÁN
    ®-ba, ami meg is valósult. Emellett az oktatólaborunkat szeretném megemlíteni, ahol a Rudas & Karig Kft. a képzéseinek egy részét kultúrált önkormányzati körülmények között tudta megtartani. Ez talán olyan specialitás, ami csak nálunk van.
    - És a rendszer fogadtatása? A munkatársai hogyan vélekednek a GISPÁN
    ®-ról?
    - Jellemző az ilyen komplex rendszerek bevezetése esetén, hogy a kezdeti lelkesedés elszáll a felhasználói nehézségek láttán. Könnyen változik negatív irányba a rendszer megítélése, amint kiderül, hogy számos dolgot másképp kell csinálni, mint ahogy azt korábban megszokták. Ezen a fázison már túl vagyunk. Ahol működik a GISPÁN
    ® - Építéshatósági, Beruházási és Vagyonkezelő osztályon - ott a munkatársak megszerették a rendszert, érzik hogy mennyit nyertek vele, és igénylik a további fejlesztéseket is.
    - Melyik a GISPÁN
    ® leghasznosabb alrendszere?
    - Számunkra a rendszer legfontosabb része az Ingatlanvagyon-kataszter alrendszer, amelynek térképi megfeleléssel való használatát törvény írja elő. Kiemelt jelentősége van továbbá az Ingatlan nyilvántartás és a Vagyon analitika alrendszernek, ezek ugyanis elengedhetetlenek az önkormányzat működéséhez.
    - Vannak-e gyenge pontok a rendszer működésében? Miféle problémák adódhatnak a napi használat során?
    - Az alapszoftverek erősek és stabilak, többnyire jól működnek. A hardver követelményeket nehéz előteremteni, folyamatosan cseréljük a már korszerűtlen számítástechnikai eszközöket, többek között a nem megfelelő méretű és minőségű képernyőket. Anyagi okokból adatfeltöltési nehézségeink is vannak, így természetesen problémás a rendszer bizonyos részeinek a beindítása.
    - Elkészült-e a teljes alaptérkép? Milyen tartalommal töltötték fel?
    - Már 1994-ben elkészült a teljes alaptérkép, és 1998-ban ennek a módosított változata került át a GISPÁN
    ®-ba. Azóta folyamatosan vezetjük a változásokat, és az év elején elkészül a digitális alaptérkép azon változata is, amely teljesen egyezni fog a Földhivatali adatbázissal. Ezen felül van közmű alaptérképünk - mindennemű közműszolgáltatásra -, és bent van a rendszerben az Építéshatóság számára fontos Városrendezési terv. A térrajzi változásokat folyamatosan magunk visszük fel az alaptérképre, ebben a tekintetben talán még a Földhivatalt is megelőzzük.
    - Készültek légi felvételek a kerületről? Mire használják a fotókat?
    - A légifotók beillesztését tavaly decemberben végezte el a Rudas & Karig Kft. Elsősorban a földhivatali telekhatár és a kerítéssel határolt területek közötti eltérések kiszűrésére fogjuk használni. Elképzelhető, hogy az alaptérképek nem minden esetben tükrözik a valóságot, aminek számos oka lehet. Például, az adatok hiánya miatt egy-egy épület máshogy vagy egyáltalán nem látható az alaptérképen. Az Építéshatóság már ráállt az ügyre a betöltés elkészülte óta.
    - Van-e valamiféle munkamegosztás a GISPÁN
    ® használatában?
    - Három fajta kiépítésben működik a rendszer. Vannak munkaállomások, ahol lehet a térképet nézni és szerkeszteni is. Más munkaállomásokat úgy alakítottunk ki, hogy az adatbázis lekérdezhető és szerkeszthető, a térkép viszont csak nézhető legyen. Harmadik fajta megoldásként van, ahol csak az adatbázis lekérdezését tettük lehetővé. A mintegy ötven munkaállomás közül mindössze nyolc-tíz helyen nincs térképi hozzáférés.
    - Ami a fejlesztéseket illeti, mit terveznek a következő években?
    - Az idén helyezzük üzembe a Zöldkataszter és Környezetvédelmi alrendszereket, mivel 2006-tól törvény kötelez a használatukra. Tovább fogjuk növelni a munkaállomások számát, számos munkatársunk várja, hogy elé tegyük a rendszerhez kapcsolt gépet. A távlati tervünk, hogy Interneten is elérhető legyen a rendszer publikus része, valószínűleg a Városrendezési tervek kerülnek fel elsőként a világhálóra, mert ez érdekli leginkább a lakosságot.
    - Mennyibe került a GISPÁN
    ® megvalósítása? Milyen ütemezésben fejlesztik a rendszert?
    - Nehéz megmondani mennyibe került a rendszer kifejlesztése, mert a GISPÁN
    ® megvásárlásán kívül be kellett szerezni az üzemeltetéshez szükséges számítógépeket és az alapszoftvereket. A rendszer bevezetésére tízmillió forintot áldoztunk, amelynek köszönhetően körülbelül tíz munkaállomáson nyílt lehetőség a rendszer használatára. Negyvenmillió forinttal gazdálkodunk évente, és ebből mintegy ötmillió forintot tudunk a folyamatos fejlesztésre fordítani, ami fedezi a hardverek, a szoftverek és a GISPÁN® költségeit. A Rudas & Karig Kft. az együttműködési szerződés keretében vállalta az ingyenes oktatásokat, konzultációkat, verziófrissítéseket.
    - Elégedett-e a Rudas & Karig Kft. munkájával? Van-e olyan szolgáltatás, amit kifogásol, hiányol?
    - A Rudas & Karig Kft. hozzáállása a lehető legjobb. Segítőkészek és gyorsak. Például, a tavaly indult Távoli rendszermenedzsment szolgáltatásuk jelentősen megkönnyíti mindkét fél munkáját. Ha a rendszeren módosításokat kell végrehajtani, akkor már nem kell kijönni a cégnek, hogy elvégezze azokat.

    Az interjút Tamási Zoltán készítette.

    Készítette: Rudas & Karig Kft.
    Elérhetőség és kapcsolatfelvétel: (1) 316-0506, 316-1096, 316-1097
    www.rudaskarig.hu

    Hírlevél lemondás
    Feliratkozás a hírlevélre
    Észrevétel, üzenet a szerkesztőnek