MIR-levél
Hírlevelünk célja, hogy partnereinket rendszeresen tájékoztassuk a MIR-rel kapcsolatos hírekről. (Hírlevelünket más címre is kérheti, vagy lemondhatja, csak kattintson a megfelelő aláhúzott szavakra.)
 
www.rudaskarig.hu
mail@rudaskarig.hu

MIR Labor - SAP CO Interfész a Fővárosi Vízműveknél: Riportunkban Hertel Jánosnéval az FV Rt. Stratégiai és Controlling Osztály vezetőhelyettesével beszélgettünk az integráció szükségességéről és előnyeiről.

Tartalomjegyzék
2004. október - II. évfolyam 6. szám  
1. Rövid híreink
  Hírlevelünk korábbi számai a honlapunkon
  Labor - MIRTUSZ interfész
2. Labor alrendszer és SAP CO Integráció FV Rt.-nél
3. MIR-Suli szeptemberi foglalkozása
4. Újdonságok a MIR-ben
5. Közeljövőre tervezett MIR fejlesztések
6. MIR Alrendszerek legfrissebb verziói
7. MIR tippek


Hírlevelünk korábbi számai a honlapunkon

A visszajelzések alapján sokan kíváncsiak a korábbi hírleveleinkre is. Örömmel értesítünk mindenkit, hogy honlapunkon megtekinthetők hírlevelünk korábbi számai.

További információk: Hidvégi Miklós, Rudas & Karig Kft.


Labor - MIRTUSZ interfész

Készül a MIR Labor alrendszere és a MIRTUSZ rendszer közötti interfész.

A Fővárosi Vízműveknél, ahol már hosszú ideje éles üzemben használják a Rudas & Karig Kft. Labor rendszerét, most vezetik be a terepi munkák vezénylését támogató MIRTUSZ rendszert. Bizonyos munkák végén, a munka lezárása előtt, a víz minőségének ellenőrzése céljából mintát kell venni, és azon az FV Rt. laboratóriumában a munka jellegétől függő, meghatározott vizsgálatokat kell elvégezni. A terepi és a laboratóriumi munkák ilyen kapcsolata szükségessé teszi a két rendszer összekapcsolását is.

Cégünk rendszerei nyitottak, az ehhez hasonló interfészek kifejlesztése nem jelent problémát. Műszaki Információs Rendszerünkben az ilyen feladatokat a hatékony és biztonságos interfészfelületek kialakítására kifejlesztett Integrációs alrendszer támogatásával oldjuk meg.

További információk: Hidvégi Miklós, Rudas & Karig Kft.
2. Labor alrendszer és SAP CO integráció az FV Rt.-nél

A Műszaki Információs Rendszer különböző alrendszerei több szálon is kapcsolódhatnak a gazdasági rendszer moduljaihoz, vagy más különálló, de nyitott rendszerekhez. Nincs ez másképp a Labor alrendszerrel sem, amely a Fővárosi Vízműveknél is sikeresen üzemel, és ahol a jelenlegi időszak az interfészépítések időszaka. Az év elején már elkészült az önálló közterület-adatbázissal való kapcsolat, most áll bevezetés alatt az SAP CO moduljával tervezett integráció, és az elmúlt hetekben kezdődött meg a terepi munkák vezénylését támogató MIRTUSZ rendszerrel való együttműködés tervezése.

A Labor rendszer - SAP CO interfész bevezetése kapcsán beszélgettünk Hertel Jánosnéval az FV Rt. Stratégiai és Controlling osztályának vezetőhelyettesével az integráció szükségességéről és előnyeiről.


Milyen gazdasági, munkaszervezési indokok tették szükségessé a Labor rendszer és az SAP CO integrációját?

A Laboratóriumi informatikai rendszer lehetővé teszi a laboratóriumban végzett munka pontos, részletes nyomon követését, de a felmerült költségek gyűjtését (a többi költség gyűjtéséhez hasonlóan) az SAP CO modulban kell biztosítani. Ez a követelmény tette szükségessé a két rendszer közötti integráció megvalósítását.

Korábban hogyan történt a laboratóriumi költségek feladása a CO-ba?

Korábban az SAP R/3 rendszerhez fejlesztett MFNYR (Munkafelvevő és Nyilvántartó Rendszer) modul segítségével oldottuk meg a laboratóriumi költségek elszámolását. A tevékenységek költségeinek gyűjtésére belső rendeléseket nyitottunk meg, amiket a havi zárás során a felmerült költségviselő objektumra számolunk el. Ez azonban nem volt elég részletes és pontos, ráadásul sok adminisztratív munkával járt.

Milyen adatokat vár az SAP CO a labor rendszertől?

A Labor alrendszer olyan adatokat ad az SAP CO számára, amelyek segítségével egyértelműen betölthetők az SAP CO-ba az elszámolt teljesítmények, azaz milyen típusú teljesítménnyel, mennyi egységet, melyik rendelésre kell elszámolni.

Hogyan történt az integráció, az interfész tervezése, kik vettek részt benne?

A CO modul megadta a teljesítménybetöltéshez szükséges formulát, amelyet egy program segítségével a havi CO zárás során betöltünk. Ezt a betöltő programot már eddig is használtuk egyéb teljesítmények rögzítésére. A tervezésben az FV Rt. részéről a VKO (Vízminőségi és Környezetvédelmi Osztály), az IT szervezet és a Területi Controlling Osztály munkatársai vettek részt.

Mit várnak a megvalósult interfésztől, hol, hogyan fog a napi munka hatékonyabbá válni?

A cél az, hogy csökkenjen a VKO-n végzendő adminisztrációs munka, az elszámolás egyszerűbbé, ugyanakkor pontosabbá váljon. A Labor rendszer részletes adatokkal rendelkezik a laboratóriumi munka tekintetében, és ezeket a részletes információkat adja fel az SAP CO számára úgy, hogy ez nem igényel közvetlen beavatkozást, többletmunkát a kollégáktól.

Köszönjük szépen a beszélgetést!

További információk: Hidvégi Miklós, Rudas & Karig Kft.

3. MIR-Suli szeptemberi foglalkozása

Örömmel értesítünk minden érdeklődőt, hogy a MIR-Suli első foglalkozására szeptember 29-én 10 órától kerül sor.

A foglalkozások célja, hogy partnereink a MIR rendszer használatában nagyobb jártasságot szerezve, az újdonságokkal vagy a napi munkában még nem használt lehetőségekkel megismerkedve, azokat begyakorolva, munkájuk során nagyobb hatékonysággal tudják használni a rendszert. A foglalkozások alkalmával lehetőséget biztosítunk a hallottak azonnali kipróbálására, gyakorlására és hallgatóink kérdéseinek megvitatására is. Így a foglalkozás konzultációként is működik. Külön hasznos, hogy ilyenkor a jelenlévők megismerhetik a másoknál felmerült problémákat, és azok megoldásait is.

A foglalkozások végén külön lehetőséget biztosítunk a megjelenteknek, hogy az adott témával, a rendszerrel kapcsolatos újabb fejlesztési, módosítási igényeket vessenek fel a fejlesztők számára.

A szeptemberi foglalkozás tematikájába egy különösen hasznos témakört vettünk fel, hiszen a listázó űrlapon történő rendezések, lekérdezések, keresések, szűrések és az exportálási funkciók professzionális használatáról lesz szó. Ez azért különösen fontos minden felhasználó számára, mert a hatékony adatvisszanyerés, a frappáns kimutatások készítése, nagyon megnöveli a rendszer használatának hasznát, hiszen hiába töltenek ügyfeleink a rendszerbe nagy mennyiségű, pontos, részletes adatokat, ha azok visszakeresése, felhasználása nem hatékony.

A tervezett tematika a következő:

  • Oszlopsorrend és oszlopszélesség beállítása,
  • Oszloprend elmentése, visszatöltése,
  • Egyszerű és összetett rendezés,
  • Egyszerű és összetett szűrés,
  • Szűrők elmentése, visszatöltése, alapértelmezett szűrő,
  • Elmentett szűrő módosítása (a haladó fül),
  • Statisztikai műveletek,
  • Listázó űrlapok tartalmának exportálása.

A MIR-Suli foglalkozások minden, a követés-támogatás szolgáltatásunkat igénybe vevő partnerünk munkatársai számára ingyenes, csupán előzetes jelentkezést kérünk az oktatótermi férőhelyek és a szintén ingyenes büfé ebéd biztosítása érdekében.


 Időpont:


 2004. szeptember 29. szerda, 10.00-14.30

 Helyszín: 
 Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata, KSZKI oktatóterem: Budapest III. kerület, Folyamőr u. 22. III. em.

 Megközelítés: 
 Gépkocsival:
  • Az Árpád-híd budai hídfőjétől a Szentendrei úton kifelé, majd a Szentendrei útról a Bogdáni útra lekanyarodva. (Az épület környékén bőven található ingyenes parkolóhely.)
 Tömegközlekedéssel:
  • A Szentendrei HÉV vonalán a Filatorigát megállótól gyalog néhány perc.
  • 6-os, 86-os autóbusszal a Bogdáni úti megállóhelytől gyalog néhány perc.


 Előadó: 


 Molnár László, témavezető


 Étkezés: 


 Büfé ebéd, kávé, üdítő.

 Részvételi díj: 

  • Követési-támogatási szolgáltatásunkban résztvevő partnereink számára ingyenes
  • Követési-támogatási szolgáltatásunkban nem regisztrált partnereinknek 35.000,- Ft/fő + ÁFA

További információk: Molnár László, Rudas & Karig Kft.

4. Újdonságok a MIR-ben

Labor alrendszer
  • A mintákat és az eredményeket listázó űrlapokon a mintavétel dátuma és a mintavétel időpontja (óra, perc) külön oszlopban jelenik meg.
  • Minták induló státusza (ütemezett vagy vizsgálat alatt) a labor adatlapon adható meg, így laboratóriumonként eltérő lehet.
  • FV Rt. vizsgálati jegyzőkönyvén a mintához fűzött megjegyzés megjelenése a nyomtatáskor ki-be kapcsolható.
  • Dinamikus oszlopkezelés a vizsgálat adatlapon.
  • Vizsgálatok adatlapján a kerekítési és eredmény kijelzési műveletek ellenőrzésének javítása.

Ha bármelyik új funkcióval kapcsolatban kérdése vagy észrevétele van, kérjük, hívja az (1) 316-0506 telefonszámon hot-line szolgálatunkat, vagy küldjön e-mailt a mail@rudaskarig.hu címre.

5. Közeljövőre tervezett MIR fejlesztések

Labor alrendszer
  • Ha a felhasználó a számolási művelet táblázat oszlopainak fejléceként megadható szöveget maximális hosszában kitölti, akkor ez később, a megjelenítéskor, hibát okoz. A javítás már elkészült, a következő verzióváltásnál minden felhasználónkhoz telepítjük.


Műszaki objektum nyilvántartás
  • Ágazatok kezelésének továbbfejlesztése, alaptevékenységi és kiegészítő ágazatok megkülönböztetése.
  • Műszaki objektum adatlapjának kérése a műszaki egység adatlapról.

Várjuk követési és támogatási szolgáltatásunkban részt vevő felhasználóink véleményét és javaslatait az új funkciókkal kapcsolatban. Kérjük, hívja az (1) 316-0506 telefonszámon hot-line szolgálatunkat, vagy küldjön e-mailt a mail@rudaskarig.hu címre.

6. MIR Alrendszerek legfrissebb verziói
Műszaki objektum nyilvántartó alrendszer 2.29.11.
Termelési és szolgáltatási adatok alrendszer 1.33.14.
Labor alrendszer 1.51.37.
Munkalap és karbantartás alrendszer 1.03.21.
Energia alrendszer 1.25.01.
Környezetvédelmi alrendszer 1.04.04.
Adatelemző alrendszer 1.01.08.
Térinformatikai alrendszer 2.04.00.
Bentley térképkezelő alrendszer 3.00.00.
Autodesk Map térképkezelő alrendszer 2.01.01.
Autodesk MapGuide térképkezelő alrendszer 2.00.05.

Ha az Ön MIR rendszerében nem ezek a verziószámok szerepelnek, akkor kérjük, hívja hot-line szolgálatunkat az (1) 316-0506 telefonszámon, vagy küldjön e-mailt a mail@rudaskarig.hu címre.

7. MIR tippek

Milyen jogosultságok kapcsolódnak a listázó űrlapokon definiált szűrőkhöz?

  • A saját szűrőit és mások publikus szűrőit minden felhasználó látja, ehhez nincsen szükség semmilyen külön jogosultságra.
A szűrők karbantartásához szükséges jogosultságok:
  • A saját maga által készített szűrőket minden felhasználó karbantarthatja.
  • A saját maga által készített szűrőket egy felhasználó akkor teheti publikussá, ha rendelkezik XXXX_SZUKARB vagy XXXX_ADMIN jogosultsággal. (XXXX helyén az alrendszer azonosítója: Labor esetén - RVLB).
  • Más felhasználó által készített publikus szűrőt egy felhasználó akkor módosíthat, ha rendelkezik XXXX_SZUKARB vagy XXXX_ADMIN jogosultsággal. Ilyenkor az a felhasználó lesz a szűrő új tulajdonosa, aki utoljára módosította.

Mi a különbség az _KARB és az _ADMIN jogosultságok között?

XXXX_KARB (XXXX helyén egy alrendszer négybetűs kódja áll, pl. RKPA_KARB, RKJG_KARB stb.) karbantartói jogosultsággal rendelkező felhasználó az adott alrendszerben bármely objektum adatait módosíthatja a grafikus és a szöveges oldalon egyaránt, de ez a jogosultság nem teszi lehetővé az alrendszer kódtábláinak és rendszerparamétereinek karbantartását.

XXXX_ADMIN jogosultság, a karbantartó funkciók használata mellett, lehetővé teszi az adott alrendszer kódtábláinak és rendszerparamétereinek karbantartását is.

A fentiek alól csupán a kódtábla karbantartó alrendszer kivétel. A megkülönböztetés ennek az alrendszernek az esetében az úgynevezett rendszerkódtáblákra vonatkozik.

Az RKKT_KARB jogosultsággal nem lehet módosítani a rendszerkódtáblákat, míg az RKKT_ADMIN joggal lehet. A kódtábla karbantartásban a "Módos*" mező jelzi, hogy a kódtábla módosítható-e, vagyis hogy rendszerkódtábláról van-e szó. Ha itt "N" (Nem) áll, akkor a RKKT_KARB joggal rendelkező felhasználó nem tudja a kódtáblát módosítani, míg az RKKT_ADMIN joggal ez lehetséges, sőt, ezzel a jogosultsággal az "N" is átírható "I" (Igen) értékre. (Pl.: Labor rendszerben a "Minta típusa" kódtábla nem módosítható RKKT_KARB joggal, de módosítható RKKT_ADMIN joggal. Módosítás után viszont nem garantált a rendszer helyes működése.)

Azt javasoljuk, hogy egyetlen felhasználó se kapjon RKKT_ADMIN jogosultságot, mert a rendszerkódtáblák elrontása a rendszer működésképtelenségét okozza. A rendszerkódtáblákat a rendszer telepítésekor Rudas & Karig Kft. telepítést végző szakemberei megfelelően beállítják.

Ezt a rovatunkat az elmúlt időszakban a MIR hot-line szolgálathoz érkezett, vélhetően közérdeklődésre is számot tartó kérdések alapján állítottuk össze.