MIR-levél
Hírlevelünk célja, hogy partnereinket rendszeresen tájékoztassuk a MIR-rel kapcsolatos hírekről. (Hírlevelünket más címre is kérheti, vagy lemondhatja, csak kattintson a megfelelő aláhúzott szavakra.)
 
www.rudaskarig.hu
mail@rudaskarig.hu

Januárban sikeresen megtörtént az MSZ EN ISO 9001:2001 szabvány szerinti minőségirányítási rendszerünk tanúsító auditja.

Tartalomjegyzék
2005. április - III. évfolyam 1. szám  
1. Rövid híreink
  Hírlevelünk korábbi számai a honlapunkon
  ISO audit
2. Születésnapi ünnepségünk
3. Fonyódi térinformatikai minta projekt
4. MIR-Suli áprilisi foglalkozása
5. Újdonságok a MIR-ben
6. Közeljövőre tervezett MIR fejlesztések
7. MIR Alrendszerek legfrissebb verziói
8. MIR tippek


Hírlevelünk korábbi számai a honlapunkon

A visszajelzések alapján sokan kíváncsiak a korábbi hírleveleinkre is. Örömmel értesítünk mindenkit, hogy honlapunkon megtekinthetők hírlevelünk korábbi számai.

További információk: Hidvégi Miklós, Rudas & Karig Kft.


ISO tanusítvány ISO audit

Cégünk a január 12-i audit után megkapta az MSZ EN ISO 9001:2001 szabvány szerinti minőségirányítási rendszer tanúsítványát.

Minőségpolitikánkban a legkorszerűbb szoftvertechnológiák alkalmazása, a külső szabályzóknak történő megfelelés, a valós felhasználói igényeket kielégítő alkalmazások fejlesztése, és a felhasználóbarát felületek készítése mellett kiemelt szerepet kap a szabványosított és kellően adminisztrált, hatékony, korszerű ügyfélszolgálat, ügyféltámogatás.

Munkánk sikerességének legfőbb mércéje számunkra az, ha a felhasználók széleskörűen használják a rendszereinket. Céljaink, elveink és a siker megvalósítása érdekében a vezetők és munkatársak tevékenységének meghatározója a minőség kell legyen, amit az MSZ EN ISO 9001:2001 szabvány szerinti Minőségirányítási Rendszer alkalmazásával biztosítunk.

További információk: Hidvégi Miklós, Rudas & Karig Kft.
2. Születésnapi ünnepségünk

Február 10-én ügyfeleinkkel és partnereinkkel együtt ünnepeltük meg cégünk 15. születésnapját. A rendezvénynek a Barabás Villa adott otthont. A kellemes helyszín, a remek programok és a finom vacsora egyaránt méltó volt az eseményhez, gondoskodott a felhőtlen szórakozásról, a kiváló hangulatról. Az ország minden részéből meghívtuk ügyfeleinket és partnereinket, hogy ezen az estén együtt ünnepelhessünk. Ezúttal a jókedvé, a szórakozásé volt a főszerep, egy este erejéig mindenki megfeledkezhetett a szerződésekről, projektértekezletekről, határidőkről, számlákról, a MIR és a GISPÁN rejtelmeiről.

Mindenkit egy kellemes pezsgővel üdvözöltünk, (a fázósabbakat egy pohár jó forralt borral), majd Nagy Molnár Dávid világbajnok bűvész műsorával indult a program, aki nem volt rest a vendégeket trükkjeihez alanyaként felhasználni.

Karig Gábor, miután a bűvész elővarázsolta egy zenedobozból, köszöntőjében néhány szóval bemutatta a cég munkatársait. Munkatársainknak az ügyfeleink által kevésbé ismert oldala került szóba, így a bemutatkozások hangvétele kellően könnyedre sikerült.

Nagy Molnár Dávid világbajnok bűvész műsora A bűvész Karig Gábor varázsolta elő egy zenedobozból Megérkezett a hatalmas Rudas & Karig feliratú torta

A remek vacsorát követően Maksa Zoltán szórakoztatott minket. Informatikai ismereteink, előadásának köszönhetően, jelentősen kiszélesedtek, majd a Maksa Híradó jóvoltából a legfrissebb hírekről tájékozódtunk.

Születésnapi buli elképzelhetetlen torta nélkül. Nem is kellett rá soká várni, kilenc óra tájt megérkezett a hatalmas Rudas & Karig feliratú torta.

Az elmúlt 15 év alatt most először rendeztünk szakmai előadástól mentes összejövetelt partnereink számára. Aki eljött kétségkívül jól érezte magát. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy több résztvevő is úgy búcsúzott, hogy születésnapunkat minden évben szívesen megünnepelné velünk.

A kellemes helyszín, a remek programok és a finom vacsora
                    egyaránt méltó volt az eseményhez, gondoskodott a felhőtlen
                    szórakozásról, a kiváló hangulatról Az ország minden részéből meghívtuk ügyfeleinket és partnereinket

További információk: Hidvégi Miklós, Rudas & Karig Kft.

3. Fonyódi térinformatikai mintaprojekt

Az ellátott lakosok számát tekintve az ország második legnagyobb vízműve a Dunántúli Regionális Vízmű Rt. (DRV Rt.), ahol hozzávetőleg 683 ezer lakos számára biztosítanak ivóvízellátást és csatornaszolgáltatást. A fonyódi területre vonatkozó mintaprojekt részeként a MIR Munkalap és karbantartás alrendszer szállítását és bevezetését, a fonyódi komplex térinformatikai adatbázis létrehozását, valamint SAP-MIR integrációt valósítottuk meg.

A mintaprojekt célja az volt, hogy a vízmű társaság döntéshozói megalapozott válaszokat kaphassanak a következő kérdésekre:

  • Milyen minőségi változást eredményezne a vízmű tevékenységében a komplex térinformatikai rendszer széleskörű bevezetése?
  • Milyen erőforrásokat igényelne a vízműtől a rendszer létrehozásához szükséges adatok szolgáltatása?
  • Milyen funkcionalitással, milyen minőségben képes a vállalkozó a rendszert szállítani?
  • Megoldható-e zökkenőmentesen a MIR és az SAP integrációja, és ez az integráció milyen közvetlen hasznokkal járna?
  • Milyen határidővel és mekkora költségekkel számolhatunk a teljes működési területre történő bevezetés során?

2005. január 20-án és 21-én tartottuk Siófokon a fonyódi mintaprojekt kétnapos záró rendezvényét. Az első napon, a felső vezetőknek mutattuk be munkánk eredményeit, a második napon pedig, a rendszer gyakorlati alkalmazásában érintetteknek tartottuk meg beszámolónkat.

A siker érdekében néhány fontos előkészítő lépést kellett tennünk, melyek alapvető feltételei voltak a munka megkezdésének. Ennek megfelelően, először ki kellett dolgoznunk egy terminológiai és technológiai szótárat, mivel a térinformatika és a vízi közmű szakma nem pontosan ugyanazt a szaknyelvet használja. Ez a szótár segített elkerülni a fogalmi keveredéseket a térinformatikai adatbázis kiépítése során.

Következő lépésként be kellett szereznünk Fonyód digitális alaptérképét, amelyen megtalálhatók az utcák, telekhatárok, épületek és még sok más, a munkálatokhoz szükséges adat. Az alaptérképre ezután tettük rá a már általunk digitalizált szakági térképet, amelyet a DRV Rt. tulajdonában lévő papírtérképekről készítettünk. Ez a térkép tartalmazza többek között a vízvezetékek, közkifolyók és tűzcsapok helyét, valamint olyan numerikus információkat, mint a vezetékek anyaga vagy a fektetési mélysége.

A komplex adatbázis létrehozása során adateltérések jelentkeztek. Például a vezetékszakaszolások, a házszámok vagy a csőtípusok tekintetében, melyek a DRV Rt.-nél használt különböző nyilvántartások (SAP, MIR, térképek) tartalmi különbségeiből adódtak. Ennek kapcsán kihangsúlyoztuk, hogy az eltérő adatok mindegyikét feltüntettük MIR-ben, és a vízmű feladata tisztázni, pontosítani az adatokat.

Az előadások következő nagyobb egységében a fonyódi rendszer gyakorlati alkalmazását érintő alrendszerekkel és azok funkcióival foglalkoztunk. A rendszer e részét sokkal alaposabban ismertettük azok számára, akik azt majd a mindennapi munkájukban használják. Ennek kapcsán kitértünk a szakági térképek tartalmának bemutatására, a tematikus rétegkapcsolók használatának szemléltetésére, az ivóvíz és szennyvíz szakági helyszínrajzok szerepére.

A folytatásban az Adatelemző alrendszer következett, amelyben komplex, a felhasználó által definiált kimutatások készíthetők más alrendszerek adataiból. A rendszer nagy előnye, hogy vegyes elemzések készítésére is alkalmas, amit a felsővezetők a legkülönbözőbb kimutatások elkészítésére is használhatnak.

Ilyen, a DRV Rt. vezetése által kért felsővezetői jelentés:

  • vízveszteség mérési körzetek adatainak összesítése,
  • csőtípus szerinti kimutatások készítése,
  • szennyvízgyűjtő körzetek stb.

Mindkét előadás kiemelt pontja volt a zárási terv készítésének bemutatása, amely többek között hibás csőszakaszok javításánál nyújt nagy segítséget azzal, hogy automatikusan megkeresi és kijelöli a térképen az elzárandó zárószerelvényeket. Ennek a funkciónak a kiterjesztése alkalmas a vízellátásból kizárt fogyasztók listájának elkészítésére is, amelyet többek között az SAP IS-U és a MIR integrációja teszi lehetővé.

Az előadások második felében bővebben beszéltünk a MIR és az SAP kétirányú kapcsolatáról, kiemelve az adatforgalom kétirányúságát. Az interfész nagy előnye az is, hogy az SAP adatai ugyanolyan módon megjeleníthetők a MIR-ben, ahogy a MIR saját adatai is, vagyis a felhasználó a megjelenítés tekintetében nem is érzékeli, hogy az adatok forrása nem a MIR. Ilyen módon az SAP-s adatok ugyanúgy prezentálhatók a térképeken is, akárcsak a MIR adatai.

Felhívtuk azonban a vízműves kollégák figyelmét arra, hogy a fogyasztási helyekre és a bekötésekre vonatkozó adatok összerendelésénél adateltéréseket találtunk, amiket a MIR és az SAP adatainak összeegyeztethetősége érdekében tisztázni kell. Az ilyen és ehhez hasonló adatpontosítások gyakorlati szempontból kulcsfontosságúak, mert a rendszer teljes értékűen csak az adatok összehangoltsága esetén használható. Az előadás végéhez közeledve felmerült egy intranetes környezetben működő diszpécserszolgálat kiépítése, amely on-line kapcsolatban lenne képes követni a munkálatokat, használni a térképeket, irányítani a mobil munkaállomásokat és kezelni a munkalapokat, ezzel is hatékonyabbá téve a vízmű feladatainak végzését.

Beszámolóink zárásaként kihangsúlyoztuk, milyen fontos lépéseket kell megtennie a DRV Rt.-nek a jövőben, ha egy hatékonyan működő térinformatikai rendszerrel irányított vízműként akar tevékenykedni. Véleményünk szerint, a MIR komplex és teljes körű üzembe állítása optimális esetben két-három évet vesz igénybe. A MIR használatának szempontjából elengedhetetlen az adateltérésekből keletkezett rendszeranomáliák kiszűrése és azok feloldása (adattisztítás), nélkülözhetetlen továbbá a rendszerből hiányzó adatok feldolgozása és pótlása, valamint a rendszer naprakészségét szavatoló adatok karbantartási munkálatainak elvégzése.

További információk: Hidvégi Miklós, Rudas & Karig Kft.

4. MIR-Suli áprilisi foglalkozása

A foglalkozások célja, hogy partnereink a MIR rendszer használatában nagyobb jártasságot szerezve, az újdonságokkal vagy a napi munkában még nem használt lehetőségekkel megismerkedve, azokat begyakorolva, munkájuk során nagyobb hatékonysággal tudják használni a rendszert. A foglalkozások alkalmával lehetőséget biztosítunk a hallottak azonnali kipróbálására, gyakorlására és hallgatóink kérdéseinek megvitatására is. Így a foglalkozás konzultációként is működik. Külön hasznos, hogy ilyenkor a jelenlévők megismerhetik a másoknál felmerült problémákat, és azok megoldásait is.

A foglalkozások végén külön lehetőséget biztosítunk a megjelenteknek, hogy az adott témával, a rendszerrel kapcsolatos újabb fejlesztési, módosítási igényeket vessenek fel a fejlesztők számára.

Az áprilisi foglalkozás témája a megújítás előtt álló Energia alrendszer. A nap folyamán szeretnénk megvitatni az alrendszer jelenlegi és potenciális felhasználóival a tervezett újdonságokat.

Szeretettel várjuk az energetikus kollégákat, már csak azért is, mert most — az alrendszer újratervezése és továbbfejlesztése során — lehetőség van arra, hogy igényeiket minél jobban figyelembe tudjuk venni.

A MIR-Suli foglalkozások minden, a követés-támogatás szolgáltatásunkat igénybe vevő partnerünk munkatársai számára ingyenes, csupán előzetes jelentkezést kérünk az oktatótermi férőhelyek és a szintén ingyenes büfé ebéd biztosítása érdekében.

További információk: Hidvégi Miklós, Rudas & Karig Kft.

5. Újdonságok a MIR-ben

Labor alrendszer
  • A határérték adatlapon megadható egy az évben ismétlődő időszak, pl. május 5-től november 10-ig. Ha ilyen időszak meg van adva, akkor a program a határértéket csak az adott időszakban veszi figyelembe. (Jogszabálykövetés: A Környezetvédelmi és Vízügyi Miniszter 28/2004. (XII.25.) KvVM rendeletének 3. § (6) bekezdése.)
  • Számítási művelet oszlopfejléc maximális hosszig kitölthető.
  • Minta jele az eddigi 20 karakternyi hosszról 40 karakterre növelve.
  • Kisebb változtatások, fejlesztések több jegyzőkönyv megjelenésén.
  • Jelezhető, ha laboratórium akkreditáltsága már lejárt, de megújítása folyamatban van.
  • Alapértelmezés szerint csak az aktuális év archivált jegyzőkönyvei jelennek meg, és a legfrissebb van legelöl.
  • A mérési bizonytalanság már vizsgálati módszer szabályonként is meghatározható, de a rendszer csak akkor veszi figyelembe a szabályoknál megadott mérési bizonytalanságot, ha a megfelelő rendszerparaméterben erre utasítást kap.


Termelés alrendszer
  • A vízkészlet járulék számítás során a 'C' lapon megjelenő alapjárulék (Ft/m³) negyedéves bevallók esetében az éves bevallás súlyozott átlagát jeleníti meg. Csak így lehetnek számszakilag helyesek a 'C' lapon szereplő értékek.
  • Termelési adatok lezárását ezentúl adminisztrátori jogosultsággal is el lehet végezni.


Munkalap és karbantartás alrendszer
  • MIR - LIBRA-4GA kapcsolat továbbfejlesztése.
  • Egy MIR - SAP PM integráció implementálása.
  • MIR - MIRTUSZ integráció megvalósítása.
  • A felettes jelentés és jelentéstétel adatlapját a kapcsolódó funkciók közül meg lehet hívni megtekintésre.


Adatelemző alrendszer
  • Tetszőleges időszakra, műszaki egységre, vizsgált paraméterre stb. vonatkozó laboratóriumi vizsgálatszámok szerepeltetése a felhasználói és felsővezetői jelentésekben.
  • A munkalap és karbantartás rendszerbe felvett műszaki jelentések száma is megjelenhet az elemzésekben, ez az adat is szűrhető, csoportosítható minden rendelkezésre álló jellemző szerint.
  • Új szűrési, csoportosítási szempontok: műszaki jelentés típusa, vezetékszakasz típusa.
  • Felhasználói jelentés listába is készíthető, eredménye szűrhető, rendezhető, exportálható Excelbe, Wordbe, tematikus térképeken megjeleníthető.

Ha bármelyik új funkcióval kapcsolatban kérdése vagy észrevétele van, kérjük, hívja az (1) 316-0506 telefonszámon hot-line szolgálatunkat, vagy küldjön e-mailt a mail@rudaskarig.hu címre. Az egyes alrendszerek és verziók újdonságait részletesen ügyfélszolgálati portálunkon is megtekintheti.

6. Közeljövőre tervezett MIR fejlesztések

Labor alrendszer
  • A minták iktatásához és az eredmények rögzítéséhez való jogosultságot szét kívánjuk választani.
  • A számított paraméterek számítási képletének megadása (pl. összes peszticid, nitrit-nitrát egyenérték) nem rendszerparaméterben, hanem az adott vizsgálat adatlapján lesz lehetséges.


Műszaki objektum nyilvántartás
  • Ágazatok kezelésének továbbfejlesztése, alaptevékenységi és kiegészítő ágazatok megkülönböztetése.
  • Műszaki objektum adatlapjának kérése a műszaki egység adatlapról.


Adatelemző alrendszer
  • Az egyes alrendszerekre vonatkozó adatelemző jelentések (pl. laboratóriumi vizsgálatok számossága) elérhetősége abból az alrendszerekből, amelyből az adatok származnak (pl. Labor alrendszer).
  • További csoportosító és szűrőtényezők beépítése.

Várjuk követési és támogatási szolgáltatásunkban részt vevő felhasználóink véleményét és javaslatait az új funkciókkal kapcsolatban. Kérjük, hívja az (1) 316-0506 telefonszámon hot-line szolgálatunkat, vagy küldjön e-mailt a mail@rudaskarig.hu címre.

7. MIR Alrendszerek legfrissebb verziói
Műszaki objektum nyilvántartó alrendszer 2.29.13.
Termelési és szolgáltatási adatok alrendszer 1.33.16.
Labor alrendszer 1.51.42.
Munkalap és karbantartás alrendszer 1.03.25.
Energia alrendszer 1.25.01.
Környezetvédelmi alrendszer 1.04.04.
Adatelemző alrendszer 1.01.10.
Térinformatikai alrendszer 2.05.01.
Bentley térképkezelő alrendszer 2.05.00.
Autodesk Map térképkezelő alrendszer 2.01.01.
Autodesk MapGuide térképkezelő alrendszer 2.01.01.

Ha az Ön MIR rendszerében nem ezek a verziószámok szerepelnek, akkor kérjük, hívja hot-line szolgálatunkat az (1) 316-0506 telefonszámon, vagy küldjön e-mailt a mail@rudaskarig.hu címre.

8. MIR tippek

Hogyan kell a Labor alrendszerben határértékeknél éven belüli időszakot megadni?

A program képes arra, hogy valamely vízminőségi jellemzőre olyan határértéket adjunk meg, amely az év során időszakonként változik. A határérték adatlap kitöltésekor két új mező áll rendelkezésre az ilyen időszak kezdetének és végének megadásához. A két mezőbe hónap.nap formátumban kell az időszakot megadni. Ha az időszak mezők ki vannak töltve, akkor a program csak akkor veszi figyelembe az illető határérték bejegyzést, ha a minta mintavételének időpontja a megadott éven belüli időszakba esik. Az időszakok használatához figyelembe kell venni még az alábbiakat is:

  • Egy minősítési kategóriában, egy vízminőségi jellemzőre, azonos mértékegységgel (vagy a mértékegység kitöltés nélkül) több határérték is megadható, ha azok eltérő időszakra vonatkoznak.
  • Egy minősítési kategóriában, egy vízminőségi jellemzőre, azonos mértékegységgel (vagy a mértékegység kitöltés nélkül) megadott határértékek időszakai nem fedhetik át egymást.
  • Az időszak kezdete az évben lehet hátrébb, mint az időszak vége. Így jelezhető az, ha az időszak pl. november 10-től március 1-ig tart.

Hogyan kereshetem meg azokat a vezetékszakaszokat, amelyeknek még nincsen rögzítve a hosszuk. Másképpen: hogyan lehetséges egy listázó űrlapon egy oszlopban kitöltetlen értékű sorokat kiválasztani?

Abban az esetben, ha Ön egy listázó űrlapon csak azokat a sorokat (pl. csak azokat a vezetékszakaszokat) szeretné megjeleníteni, amelyeknél valamelyik oszlop (pl. a vezeték hossza) nincsen kitöltve, akkor a következő módon járjon el:

  • Jelenítse meg a vezetékszakaszokat tartalmazó listát.
  • Nyomja meg az F7 billentyűt, vagy kattintson az eszközsorban a keresési feltétel megadása ikonra.
  • Álljon a vezetékszakasz hossza oszlopba a kurzorral.
  • Írja be a vezetékszakasz hosszához a következő szöveget keresési feltételként: # is null
  • Nyomja meg az F8 billentyűt, vagy kattintson az eszközsorban a keresés indítása ikonra.
  • A listában megjelennek azok a vezetékszakaszok, amelyeknél a hossz mező nincsen kitöltve.

Természetesen ilyen módon nem csak a vezetékszakasz hosszának, hanem bármely más mezőnek a kitöltetlenségére is kereshet, vegye azonban figyelembe, hogy a kódtáblás mezőknél a kitöltetlenséget, a megadott érték hiányát nem az üres mező, hanem egy "-" (mínuszjel) jelzi. Ilyen esetekben szűrési feltételként is, természetesen, a "-" jel adandó meg.

Ezt a rovatunkat az elmúlt időszakban a MIR hot-line szolgálathoz érkezett, vélhetően közérdeklődésre is számot tartó kérdések alapján állítottuk össze.