| Délelőtti előadások |
|

|
Karig Gábor ügyvezető előadásával
indult a szakmai rész, cégünk történetéről, profiljáról, termékünk
jellemzőiről, stratégiai elveinkről, referenciáinkról informálódhattak
a jelenlévők. Cégünk, a Rudas&Karig Kft. két fő üzletágban
tevékenykedik, az önkormányzati rendszer mellett saját fejlesztésű
közmű-nyilvántartó rendszerrel is foglalkozunk. A GISPÁN rendszert
jelenleg 12 város és 6 budapesti kerület használja, eltérő alrendszer
összetételben.
Bemutatásra került a cégvezetés, majd az önkormányzati
üzletág felépítése, pozíciói. Termékmenedzsereink azok, akikkel
ügyfeleink rendszeresen találkoznak, a rendszer bemutató előadásait
ők tartották.
Cégünk sikerét a rendszerünk használatából mérjük
le, a nagyobb siker érdekében tovább szeretnénk javítani felhasználóinkkal
a kapcsolatot, rendszeres partneri akciókat szervezünk. |
Egyik újdonság a GISPÁN Hírlevél,
melynek első számát egy hónapja már mindenki megtalálhatta postaládájában.
A továbbiakban 2-3 havonta tervezzük az új számok kiküldését,
melyben beszámolunk aktuális híreinkről, rendezvényeinkről, a
GISPÁN-ban született újdonságokról, a közeljövőre tervezett fejlesztésekről.
Mindemellett szeretnénk benne felhasználói fórumot biztosítani,
a felhasználói véleményeket, ötleteket, publikációkat közkinccsé
tenni.
Régen már volt néhány alkalommal, aztán feledésbe
merült a GISPÁN Suli, melyet szeretnénk ismét
beindítani. A Rudas&Karig központi szervezésében Budapesten
lesz rendezve, lényege hogy egy-egy alrendszer aktualitáshoz kötődően
kiscsoportosan egynapos oktatásokat fogunk tartani. Ezzel párhuzamosan
felhasználói tapasztalatcserére is lehetőség nyílik majd, mivel
különböző önkormányzatoktól lesznek jelen az azonos felhasználói
körök. Az elvégzett tanfolyamról mindenki igazolást (oklevelet)
kap.
Új eseményként tervezzük elindítani a GISPÁN
Felhasználói Klubot, melynek megvalósításában partnereinkre
is számítunk. A klub keretein belül alkalom adódna érdekegyeztetésre,
összehangolt érdekérvényesítésre, hatékonyabb közös fellépésre,
az eltérő szemléletmódok megvitatására. |
A
GISPÁN rendszer
Gombás Levente, mint új üzletágvezető vette át
a szót, aki ismertette a GISPÁN rendszer alapjait, felépítését,
megvalósítását. A GISPÁN Integrált Önkormányzati Térinformatikai
Rendszer egy térinformatikai alapokon működő, modulárisan felépített,
a külvilággal szoros kapcsolatot tartani tudó programcsalád. Alrendszerekből
épül fel, amelyek az önkormányzati tevékenység egy-egy nagyobb
területét fedik le, támogatják informatikai megoldással. Az alrendszerek
egymástól függetlenül is képesek működni, de amennyiben a Hivatalnál
több modul is üzemel, azok egymással integráltan működnek.
Az alrendszereket öt nagy csoportba soroljuk,
vannak az általános tevékenységet támogató Központi alrendszerek,
és az egy-egy konkrét szakterületet támogató alrendszerek úgymint
Műszaki nyilvántartások, Komplex vagyongazdálkodás, Hatósági alrendszerek,
Kommunikációs alrendszerek. Az alrendszerek mindegyike folyamatosan
a hatályos és érvényes, legújabb jogszabályi követelményeket elégíti
ki, állandóan figyeljük az egyes modulokkal kapcsolatos törvényi
változásokat, melyeket azonnal átvezetünk. |
 |
| Digitális alaptérképek,
térinformatika alkalmazása Három
előadásra bomlott a téma, elsőként rövid áttekintést adtunk A
települési alaptérképek sajátosságairól, majd bemutattuk
mi lehet A korrekt térképi információk haszna a napi gyakorlatban,
végül azoknak akik mélyebben is szeretnének belemerülni a szakmába,
példát mutattunk arra, hogyan hasznosítható az Elemzési
célú kimutatások készítése térképi alapon.
Térinformatikai rendszer alkalmazásával a földrajzi
helyhez köthető adatokat tartalmazó adatbázisból információk vezethetők
le. A GISPÁN teljes mértékben térinformatikai alapokon működik,
melynek következtében az általa kezelt nyilvántartások mindegyike
rendelkezik térképi kapcsolatokkal. A szöveges és a grafikus felület
egymással szoros együttműködésben áll. Szöveges oldalon kiválasztott
bármely objektum, akár egy lépésben több is, helye könnyen és
gyorsan, egyetlen gombnyomással megjeleníthető a térképen. A funkció
visszafele is alkalmazható, vagyis térképen meghatározott objektum(ok)
szöveges adatai is könnyedén lekérhetők. A rajzokon szereplő szimbólumok
be/kikapcsolására, új rajzelem térképre történő felvitelére, térkép
nyomtatásra saját egyedi felhasználóbarát felülettel rendelkezik
a rendszer.
Pályi Zoltán bemutatta, a tematikus festés készítésével
milyen egyszerű, gyors, látványos kimutatásokat lehet nyerni.
Bármely alrendszerből, a kiválasztott jellemző alapján, szabadon
válaszható értékhatárok közé, tetszőleges számú és típusúkategóriába
sorolva jeleníthetők meg az elemek, a térképre vetítve. Példaként
az Ingatlanvagyon Kataszter alapján megmutattuk, hogyan nézhet
ki az ingatlanok vagyon jellege, forgalomképessége, ingatlan jellege
alapján történő eloszlása.
|
Ingatlan
nyilvántartás
Az Ingatlan nyilvántartó alrendszer a földhivatali
ingatlan nyilvántartás által, a valóságos állapotnak megfelelően
tartalmazott ingatlan adatokat, az ingatlanokhoz kapcsolódó
jogokat és jogi szempontból jelentős tényeket, a GISPÁN
rendszer kereteiben jeleníti meg. Kapcsolatokat biztosít
az önkormányzat vagyongazdálkodásnak támogatására vezetett
adatbázisokhoz. Ez a megoldás jelentős mértékben megnöveli
a Hivatali munka hatékonyságát, hiszen a munkafolyamatok
jelentős részében fel lehet használni a helyben lévő GISPÁN
által mutatott tulajdoni lap adatokat ellenőrzésre, előkészítésre,
keresésre. |
 |
| Iktatási
feladatok
Az Iktató alrendszer szolgál az önkormányzat
ügyeinek és az azok iratainak nyilvántartására, hasonlóan az összes
többi alrendszerhez összekapcsolható a GISPÁN alaptérképi adatbázisával
és térinformatikai keretrendszerével, de attól függetlenül is
teljes mértékben működőképes. Az alrendszerrel mind centralizált,
mind elosztott iktatási rendszert ki lehet alakítani. Biztosítja
a decentralizált iktatáshoz szükséges védelmi és integrációs eszközöket,
amelyek lehetővé teszik, hogy a Hivatal összes iktatási adata
egyetlen központi adatbázisban tárolódjon, de minden szervezeti
egység csak azon információkhoz férhessen hozzá, amelyhez jogosultsága
van.
|
| Ebéd,
Séta a belvárosban |
|


|
| 

|
A székesfehérváriak vendégszeretetét
bizonyítandó, gazdag hideg-meleg svédasztalos ebédre hívták meg
a társaságot. Miután mindenki jóllakott, idegenvezetői kísérettel
sétálni indultunk, megtekintettük az egyik legősibb magyar városunk
néhány nevezetességét, több évszázados történelmébe nyertünk betekintést.
Sétánkat rendezvényünk helyszínéről, a Városháza
térről kezdtük, itt a központban áll a város jelképe az Országalma,
illetve a Mária Terézia korabeli Püspöki Palota. Az innen nyíló
régi utcákon jutottunk el a magyar nemzeti múlt legszebb épületeihez
és kiváló művészeink alkotásaihoz. Olyan neves szobrokat láthattunk,
amelyek a város történelmét idézik, például: a 10-es huszárok
szobra, Mátyás király emlékmű, Szent István lovasszobor. Elérkeztünk
a Szent István Király Székesegyházhoz, amely előtt Géza nagyfejedelmünk
által építtetett templom falainak nyoma látható. Az újonnan megnyílt
Óramúzeumhoz a legjobb időben érkeztünk, így láthattuk a királyok
felvonulását. Zárásként az óváros kapujában található István Király
alapította Királyi Bazilika romjait őrző Középkori Romkertet tekintettük
meg.
A kultúra iránti érdeklődést a hideg idő kissé
fagyasztani kezdte, és már a soron következő előadó is várta közönségét,
így visszatértünk a Városházára. |
| Partneri előadások
Rendezvényünkön a GISPÁN rendszer két alapszoftverét
biztosító cég képviselőjét is felkértük egy-egy rövid előadásra.
A GISPÁN-ban az alfanumerikus adatok tárolását az ORACLE adatbáziskezelő,
a kiszolgáló munkahelyek kapcsolatát az operációs rendszer és
az ORACLE hálózati eszközei biztosítják. A szakági alrendszereket
az ORACLE saját alkalmazásfejlesztő eszközével, Developer/2000-rel
készítettük. A rendszer ajánlott grafikus alapszoftvere a Bentley
cég MicroStation terméke, amely azért is kiváló választás az önkormányzatok
számára, mert ugyanezen grafikus alapszoftvert használja az ország
összes regionális földhivatala, sok települési önkormányzat, és
számos közmű vállalat is.
Az Oracle képviseletében Viszkai
Éva ismertette, hogy az Oracle milyen eszközökkel tudja támogatni
az önkormányzat pénzügyi feladatait. Előirányzat-gazdálkodásra,
szerződésnyilvántartásra, vevő és szállító számlák kezelésére,
információszolgáltatásra kialakított moduljai kiegészíthetik a
GISPÁN Komplex Vagyongazdálkodási alrendszereit.
A Bentley részéről Rudolf Péter
ügyvezető számolt be arról, milyen előnyöket jelent egy önkormányzat
számára, ha ezen grafikus rajzkezelő mellett dönt.
A következőkben két részre oszlottunk, minden
résztvevő választhatott mely folyamatok érdeklik jobban, melyik
a saját szakterületéhez kapcsolódó szekció. |
Hatósági
szemináriumok
Hatósági munkafolyamatok támogatása témában Szám
Henrietta termékmenedzser három alrendszert mutatott be, melyek
bár külön-külön is működtethetők, de feladatukat tekintve mégis
szorosan összefonódnak.
Az Építmény műszaki nyilvántartás
elvégzi a Polgármesteri Hivatalok épületekre vonatkozó műszaki
adatainak kezelését. Az alrendszer szöveges nyilvántartásában
leírásra kerülnek az épületek műszaki paraméterei, a közmű ellátottságukra,
műszaki állapotukra vonatkozó adatok, mely mellé csatolhatók a
digitális formában rendelkezésre álló grafikus műszaki dokumentációk
is.
A Városrendezési alrendszer
megoldja a digitális formában elkészült rendezési tervek szöveges
és térképi adatainak kezelését, melyből intelligens térkép alakítható
ki. A rendszer az összes szabályozási terv típust akár párhuzamosan
is képes kezelni, így az Általános rendezési terv mellett párhuzamosan
bekapcsolható tetszőleges terület Részletes rendezési terve illetve
Házhelyosztási terve is. Egyszerűen ellenőrizhető a földrészletekre
vonatkozó törvényi háttér akár térképi kijelölés, akár szöveges
adatbázis alapján is.
Az Építéshatósági alrendszer
segítségével számítógépesen vezérelni lehet a teljes építéshatósági
ügymenet vezetését, ügyek és ügyiratok nyilvántartását, a szükséges
dokumentumok automatikus előállítását és tárolását. Az iratok
nagymértékben paraméterezhetőek, így a Polgármesteri Hivatalok
az irataikat saját igényeik szerinti típusszövegekkel és kötelező
tartalommal láthatják el. Az ügyirat állománya alapján automatizálhatók
a különböző statisztikai gyűjtések, kimutatások elvégezése, amelyek
alapján optimalizálható a hatósági munkát ellátó irodák működtetése.
A KSH által előírt kötelező kimutatások automatikus elkészítése
az alrendszerbe be van építve. |


|
| További információ hatósági témakörben: Szám
Henrietta, Rudas&Karig Kft. |
| Vagyongazdálkodási
szemináriumok A vagyongazdálkodási
folyamatok iránt érdeklődők ezen előadássorozat idejére átvonultak
a Kistanácsterembe, ahol Szűcs Orsolya és Pályi Zoltán termékmenedzserek
mutatták be az alrendszerek hatékony működését.
Az Ingatlanvagyon kataszter
alrendszer a rendelet előírásainak megfelelő tartalommal kezeli
az ingatlanokat, hatékony lekérdezési, jelentéskészítési funkciókkal
támogatja az ingatlanvagyonnal való gazdálkodást, elvégzi a lakás
és nem lakás célú helyiségek értékadat kezelését. Az ingatlanok
adatainak nyilvántartása az önkormányzati törvény által előírt
betétlap formátumokkal történik, a nyilvántartás adatai alapján
előre elkészített jelentések futtathatók, a KSH statisztika elkészíthető,
az adatok áttölthetők a TÁH által készített fájl formátumba. Az
önkormányzati ingatlanok értékadat változásainak nyilvántartását
a Vagyon analitika alrendszer valósítja meg, olyan módon, hogy
az automatikusan összehasonlítható az Ingatlanvagyon kataszter
alrendszerben tárolt ingatlanadatokkal. A vagyon analitika képes
a Kataszterből fogadni, és oda feladni ingatlan értékadatokat.
A két rendszer alapvetően egymástól független adatfeldolgozással
működik, de az egymástól történő információ lekérés mégis a lehető
leghatékonyabban van megoldva. |
 |

|
A Beruházási alrendszer
biztosítja az önkormányzati beruházások, azok éves költségvetései
és a teljesítéshez kapcsolódó szerződések és számlák naprakész
nyilvántartását. Az alrendszerrel készíthető kimutatások hatékony
támogatást nyújtanak a beruházások munkáinak költségvetési tervezéséhez
és ütemezéséhez, valamint azok megvalósulásának követéséhez.
A Hasznosítási alrendszer alkalmazásával
lehet az Önkormányzati tulajdonú bérleti viszonyban lévő ingatlanok
nyilvántartását végezni. Adattárában megadja a bérlemény típusát,
az ezekhez rendelhető hasznosítási övezeteket, övezeti feltételeket,
a bérleti díj kategóriákat, a bérlemény közművesítettségi fokát,
felszereltségét.
|
| További információ vagyongazdálkodási
témakörben: Szűcs Orsolya
, Rudas&Karig Kft. |
Internetes
lakossági publikáció
Kezdetét vette Magyarországon az e-Önkormányzatok
kialakítása, sok helyen már on-line elérhetők az ügyleírások,
letölthetők a szabványos űrlapok. Az e-Önkormányzat alapja csak
egy egységes, jól működő belső informatikai háttér lehet, ugyanazt
az információt kell látni a hivatali ügyintézőnek, a városi intézménynek,
az állampolgároknak. A Négyrétegű Információs Portál
megoldást nyújt mind a térképi, mind a szöveges információk közzétételére,
támogatja a teljesen on-line ügyintézést. Mindezt az adott Hivatalban
működő GISPÁN rendszer adatbázisára, a napi munka során keletkező
adatokra épülve teszi lehetővé. Így a lakossági publikáció nem
igényel többletmunkát a Hivatal részéről!
A
fejlesztés irányai
Új ügyfélszolgálati portál kezdte
meg működést a http://ugyfelszolgalat.rudaskarig.hu címen,
a jövőben ezen keresztül kezeljük a felhasználói kérdéseket, a
bejelentett hibákat és javításokat, a jelzett észrevételeket és
új igényeket. A webes portál használatával egy bejelentés sem
veszhet el, a bejelentő követni tudja bejelentése állapotát -akár
automatikus e-mail értesítést is kérhet, ha annak állapota változik-,
ezen felül a portálon keresztül megtekintheti a fejlesztők által
adott válaszokat.
Szinte minden ügyfelünkkel követés-támogatási
szerződés keretében folytatjuk az együttműködést a rendszer bevezetése
után. Ennek keretében tudjuk biztosítani, hogy rendszerünk folyamatosan
megfelel a változó követelményeknek, kielégíti a sorozatosan jelentkező
új ügyfél igényeket, és mindenki számára díjtalanul hozzáférhetővé
teszi az így születő új verziókat.
Technológiai téren, rajzkezelő
tekintetében jelenleg Bentley MicroStation / J és GeoOutlook platformon
működünk, ezen az ágon tervezzük a fejlődést tovább a Bentley
V8 generáció irányába. A GISPÁN a 2004-es év folyamán átáll a
V8-as alapokra, ennek szükséges velejárója lesz a DGN-ek konvertálása,
és az alapszoftver upgrade.
Jelenleg a GISPÁN kliens-szerver architektúrában
működik, ezt a megvalósítást 2007. év végéig támogatja az Oracle.
A jövő a web alapú architektúráé, melynek kisebb üzemeltetési
igénye van, ugyanakkor széles körű, egyszerű rendszer-elérést
nyújt.
Tombola
A nap végén egy kérdőív segítségével kértük a
jelenlévőket, osszák meg velünk véleményüket terveikről, rendezvényünkről.
A kérdőív kitöltésével mindenki tombola sorsoláson vett részt,
ahonnan a szerencsések pólókkal, esernyővel, frizbivel, cd-vel
távoztak.
A kérdőív nagyon pozitív visszhangot adott mind
elégedettség, mind a jövőbeli esetleges sikeres együttműködés
alapjainak tekintetében.
|



|
|
|
|