 |
MIR-levél
Hírlevelünk célja, hogy partnereinket rendszeresen
tájékoztassuk a MIR-rel kapcsolatos hírekről.
(Hírlevelünket más címre is kérheti,
vagy lemondhatja,
csak kattintson a megfelelő aláhúzott szavakra.) |
|
|
Október 28-án került megrendezésére a GEO fórum, melyen minkatársaink nagysikerű előadásokat tartottak.
A rendezvényről részletes riportunkban számolunk be.
|
|
|
|
 |
2004. november - II. évfolyam 7. szám
|
|
|
Hírlevelünk korábbi számai a honlapunkon
A visszajelzések alapján sokan kíváncsiak a korábbi hírleveleinkre is. Örömmel értesítünk mindenkit, hogy
honlapunkon megtekinthetők hírlevelünk korábbi számai.
További információk:
Hidvégi Miklós, Rudas & Karig Kft.
Labor - MIRTUSZ interfész
Készül a MIR Labor alrendszere és a MIRTUSZ rendszer közötti interfész.
A Fővárosi Vízműveknél, ahol már hosszú ideje éles üzemben használják a Rudas & Karig Kft. Labor
rendszerét, most vezetik be a terepi munkák vezénylését támogató MIRTUSZ rendszert. Bizonyos
munkák végén, a munka lezárása előtt, a víz minőségének ellenőrzése céljából mintát kell venni,
és azon az FV Rt. laboratóriumában a munka jellegétől függő, meghatározott vizsgálatokat kell
elvégezni. A terepi és a laboratóriumi munkák ilyen kapcsolata szükségessé teszi a két rendszer
összekapcsolását is.
Cégünk rendszerei nyitottak, az ehhez hasonló interfészek kifejlesztése nem jelent problémát.
Műszaki Információs Rendszerünkben az ilyen feladatokat a hatékony és biztonságos interfészfelületek
kialakítására kifejlesztett Integrációs alrendszer támogatásával oldjuk meg.
További információk:
Hidvégi Miklós, Rudas & Karig Kft.
|
|
|
2. Labor alrendszer és SAP CO integráció az FV Rt.-nél |
|
A Műszaki Információs Rendszer különböző alrendszerei több szálon is kapcsolódhatnak
a gazdasági rendszer moduljaihoz, vagy más különálló, de nyitott rendszerekhez.
Nincs ez másképp a Labor alrendszerrel sem, amely a Fővárosi Vízműveknél is sikeresen
üzemel, és ahol a jelenlegi időszak az interfészépítések időszaka. Az év elején már
elkészült az önálló közterület-adatbázissal való kapcsolat, most áll bevezetés alatt
az SAP CO moduljával tervezett integráció, és az elmúlt hetekben kezdődött meg a terepi
munkák vezénylését támogató MIRTUSZ rendszerrel való együttműködés tervezése.
A Labor rendszer - SAP CO interfész bevezetése kapcsán beszélgettünk Hertel Jánosnéval az FV Rt.
Stratégiai és Controlling osztályának vezetőhelyettesével az integráció szükségességéről
és előnyeiről.
Milyen gazdasági, munkaszervezési indokok tették szükségessé a Labor rendszer és az SAP CO integrációját?
A Laboratóriumi informatikai rendszer lehetővé teszi a laboratóriumban végzett munka pontos, részletes
nyomon követését, de a felmerült költségek gyűjtését (a többi költség gyűjtéséhez hasonlóan) az SAP CO modulban
kell biztosítani. Ez a követelmény tette szükségessé a két rendszer közötti integráció megvalósítását.
Korábban hogyan történt a laboratóriumi költségek feladása a CO-ba?
Korábban az SAP R/3 rendszerhez fejlesztett MFNYR (Munkafelvevő és Nyilvántartó Rendszer) modul segítségével oldottuk
meg a laboratóriumi költségek elszámolását. A tevékenységek költségeinek gyűjtésére belső rendeléseket
nyitottunk meg, amiket a havi zárás során a felmerült költségviselő objektumra számolunk el. Ez azonban nem volt
elég részletes és pontos, ráadásul sok adminisztratív munkával járt.
Milyen adatokat vár az SAP CO a labor rendszertől?
A Labor alrendszer olyan adatokat ad az SAP CO számára, amelyek segítségével egyértelműen betölthetők az SAP CO-ba
az elszámolt teljesítmények, azaz milyen típusú teljesítménnyel, mennyi egységet, melyik rendelésre kell elszámolni.
Hogyan történt az integráció, az interfész tervezése, kik vettek részt benne?
A CO modul megadta a teljesítménybetöltéshez szükséges formulát, amelyet egy program segítségével
a havi CO zárás során betöltünk. Ezt a betöltő programot már eddig is használtuk egyéb teljesítmények rögzítésére.
A tervezésben az FV Rt. részéről a VKO (Vízminőségi és Környezetvédelmi Osztály), az IT szervezet és a Területi
Controlling Osztály munkatársai vettek részt.
Mit várnak a megvalósult interfésztől, hol, hogyan fog a napi munka hatékonyabbá válni?
A cél az, hogy csökkenjen a VKO-n végzendő adminisztrációs munka, az elszámolás egyszerűbbé, ugyanakkor
pontosabbá váljon. A Labor rendszer részletes adatokkal rendelkezik a laboratóriumi munka tekintetében, és ezeket
a részletes információkat adja fel az SAP CO számára úgy, hogy ez nem igényel közvetlen beavatkozást, többletmunkát a
kollégáktól.
Köszönjük szépen a beszélgetést!
|
|
További információk: Hidvégi Miklós, Rudas & Karig Kft.
|
|
 |
|
3. MIR-Suli szeptemberi foglalkozása |
|
Örömmel értesítünk minden érdeklődőt, hogy a MIR-Suli első foglalkozására szeptember 29-én 10 órától kerül sor.
A foglalkozások célja, hogy partnereink a MIR rendszer használatában nagyobb jártasságot szerezve, az újdonságokkal
vagy a napi munkában még nem használt lehetőségekkel megismerkedve, azokat begyakorolva, munkájuk során nagyobb
hatékonysággal tudják használni a rendszert. A foglalkozások alkalmával lehetőséget biztosítunk a hallottak azonnali
kipróbálására, gyakorlására és hallgatóink kérdéseinek megvitatására is. Így a foglalkozás konzultációként is működik.
Külön hasznos, hogy ilyenkor a jelenlévők megismerhetik a másoknál felmerült problémákat, és azok megoldásait is.
A foglalkozások végén külön lehetőséget biztosítunk a megjelenteknek, hogy az adott témával, a rendszerrel kapcsolatos
újabb fejlesztési, módosítási igényeket vessenek fel a fejlesztők számára.
A szeptemberi foglalkozás tematikájába egy különösen hasznos témakört vettünk fel, hiszen a listázó űrlapon történő
rendezések, lekérdezések, keresések, szűrések és az exportálási funkciók professzionális használatáról lesz szó. Ez
azért különösen fontos minden felhasználó számára, mert a hatékony adatvisszanyerés, a frappáns kimutatások készítése,
nagyon megnöveli a rendszer használatának hasznát, hiszen hiába töltenek ügyfeleink a rendszerbe nagy mennyiségű, pontos,
részletes adatokat, ha azok visszakeresése, felhasználása nem hatékony.
A tervezett tematika a következő:
- Oszlopsorrend és oszlopszélesség beállítása,
- Oszloprend elmentése, visszatöltése,
- Egyszerű és összetett rendezés,
- Egyszerű és összetett szűrés,
- Szűrők elmentése, visszatöltése, alapértelmezett szűrő,
- Elmentett szűrő módosítása (a haladó fül),
- Statisztikai műveletek,
- Listázó űrlapok tartalmának exportálása.
A MIR-Suli foglalkozások minden, a követés-támogatás szolgáltatásunkat igénybe vevő partnerünk munkatársai számára
ingyenes, csupán előzetes jelentkezést kérünk az oktatótermi férőhelyek és a szintén ingyenes büfé ebéd biztosítása
érdekében.
Időpont:
|
2004. szeptember 29. szerda, 10.00-14.30
|
|
Helyszín:
|
Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata, KSZKI oktatóterem: Budapest III. kerület, Folyamőr u. 22. III. em.
|
|
Megközelítés:
|
Gépkocsival:
- Az Árpád-híd budai hídfőjétől a Szentendrei úton kifelé, majd a Szentendrei útról a
Bogdáni útra lekanyarodva. (Az épület környékén bőven található ingyenes parkolóhely.)
Tömegközlekedéssel:
- A Szentendrei HÉV vonalán a Filatorigát megállótól gyalog néhány perc.
- 6-os, 86-os autóbusszal a Bogdáni úti megállóhelytől gyalog néhány perc.
|
Előadó:
|
Molnár László, témavezető
|
Étkezés:
|
Büfé ebéd, kávé, üdítő.
|
|
Részvételi díj:
|
- Követési-támogatási szolgáltatásunkban résztvevő partnereink számára ingyenes
- Követési-támogatási szolgáltatásunkban nem regisztrált partnereinknek 35.000,- Ft/fő + ÁFA
|
|
|
További információk: Molnár László, Rudas & Karig Kft.
|
|
 |
|
4. Újdonságok a MIR-ben
|
Labor alrendszer
- A mintákat és az eredményeket listázó űrlapokon a mintavétel dátuma
és a mintavétel időpontja (óra, perc) külön oszlopban jelenik meg.
- Minták induló státusza (ütemezett vagy vizsgálat alatt) a labor adatlapon adható meg,
így laboratóriumonként eltérő lehet.
- FV Rt. vizsgálati jegyzőkönyvén a mintához fűzött megjegyzés megjelenése a nyomtatáskor ki-be kapcsolható.
- Dinamikus oszlopkezelés a vizsgálat adatlapon.
- Vizsgálatok adatlapján a kerekítési és eredmény kijelzési műveletek ellenőrzésének javítása.
|
|
Ha bármelyik új funkcióval kapcsolatban kérdése vagy észrevétele van, kérjük, hívja az (1) 316-0506
telefonszámon hot-line szolgálatunkat, vagy küldjön e-mailt a
mail@rudaskarig.hu címre.
|
|
 |
|
5. Közeljövőre tervezett MIR fejlesztések
|
Labor alrendszer
- Ha a felhasználó a számolási művelet táblázat oszlopainak fejléceként megadható szöveget maximális hosszában
kitölti, akkor ez később, a megjelenítéskor, hibát okoz. A javítás már elkészült, a következő
verzióváltásnál minden felhasználónkhoz telepítjük.
|
Műszaki objektum nyilvántartás
- Ágazatok kezelésének továbbfejlesztése, alaptevékenységi és kiegészítő ágazatok megkülönböztetése.
- Műszaki objektum adatlapjának kérése a műszaki egység adatlapról.
|
|
Várjuk követési és támogatási szolgáltatásunkban részt vevő felhasználóink véleményét és
javaslatait az új funkciókkal kapcsolatban. Kérjük, hívja az (1) 316-0506 telefonszámon hot-line
szolgálatunkat, vagy küldjön e-mailt a mail@rudaskarig.hu címre.
|
 |
|
 |
|
6. MIR Alrendszerek legfrissebb verziói |
| Műszaki objektum nyilvántartó alrendszer |
2.29.11. |
| Termelési és szolgáltatási adatok alrendszer |
1.33.14. |
| Labor alrendszer |
1.51.37. |
| Munkalap és karbantartás alrendszer |
1.03.21. |
| Energia alrendszer |
1.25.01. |
| Környezetvédelmi alrendszer |
1.04.04. |
| Adatelemző alrendszer |
1.01.08. |
| Térinformatikai alrendszer |
2.04.00. |
| Bentley térképkezelő alrendszer |
3.00.00. |
| Autodesk Map térképkezelő alrendszer |
2.01.01. |
| Autodesk MapGuide térképkezelő alrendszer |
2.00.05. |
|
|
Ha az Ön MIR rendszerében nem ezek a verziószámok szerepelnek, akkor kérjük, hívja hot-line
szolgálatunkat az (1) 316-0506 telefonszámon, vagy küldjön e-mailt a
mail@rudaskarig.hu címre.
|
|
 |
|
7. MIR tippek
|
|
Milyen jogosultságok kapcsolódnak a listázó űrlapokon definiált szűrőkhöz?
- A saját szűrőit és mások publikus szűrőit minden felhasználó látja, ehhez nincsen szükség semmilyen külön jogosultságra.
A szűrők karbantartásához szükséges jogosultságok:
- A saját maga által készített szűrőket minden felhasználó karbantarthatja.
- A saját maga által készített szűrőket egy felhasználó akkor teheti publikussá,
ha rendelkezik XXXX_SZUKARB vagy XXXX_ADMIN jogosultsággal. (XXXX helyén az
alrendszer azonosítója: Labor esetén - RVLB).
- Más felhasználó által készített publikus szűrőt egy felhasználó akkor módosíthat,
ha rendelkezik XXXX_SZUKARB vagy XXXX_ADMIN jogosultsággal. Ilyenkor az a felhasználó
lesz a szűrő új tulajdonosa, aki utoljára módosította.
Mi a különbség az _KARB és az _ADMIN jogosultságok között?
XXXX_KARB (XXXX helyén egy alrendszer négybetűs kódja áll, pl. RKPA_KARB, RKJG_KARB stb.) karbantartói jogosultsággal
rendelkező felhasználó az adott alrendszerben bármely objektum adatait módosíthatja a grafikus és a szöveges oldalon
egyaránt, de ez a jogosultság nem teszi lehetővé az alrendszer kódtábláinak és rendszerparamétereinek karbantartását.
XXXX_ADMIN jogosultság, a karbantartó funkciók használata mellett, lehetővé teszi az adott alrendszer kódtábláinak
és rendszerparamétereinek karbantartását is.
A fentiek alól csupán a kódtábla karbantartó alrendszer kivétel. A megkülönböztetés ennek az alrendszernek az esetében az
úgynevezett rendszerkódtáblákra vonatkozik.
Az RKKT_KARB jogosultsággal nem lehet módosítani a rendszerkódtáblákat, míg az RKKT_ADMIN joggal
lehet. A kódtábla karbantartásban a "Módos*" mező jelzi, hogy a kódtábla módosítható-e, vagyis hogy rendszerkódtábláról van-e szó.
Ha itt "N" (Nem) áll, akkor a RKKT_KARB joggal rendelkező felhasználó nem tudja a kódtáblát módosítani, míg az RKKT_ADMIN joggal ez
lehetséges, sőt, ezzel a jogosultsággal az "N" is átírható "I" (Igen) értékre. (Pl.: Labor rendszerben a "Minta típusa" kódtábla nem
módosítható RKKT_KARB joggal, de módosítható RKKT_ADMIN joggal. Módosítás után viszont nem garantált a rendszer helyes működése.)
Azt javasoljuk, hogy egyetlen felhasználó se kapjon RKKT_ADMIN jogosultságot, mert a rendszerkódtáblák elrontása a rendszer
működésképtelenségét okozza. A rendszerkódtáblákat a rendszer telepítésekor Rudas & Karig Kft. telepítést végző szakemberei
megfelelően beállítják.
|
|
Ezt a rovatunkat az elmúlt időszakban a MIR hot-line szolgálathoz érkezett,
vélhetően közérdeklődésre is számot tartó kérdések alapján állítottuk össze.
|
|
 |
|